UWAGA!
Kliknij TUTAJ i obejrzyj filmik jak wystrzegać się oszustw w internecie!
***
Wiedza o bezpiecznym korzystaniu z bankowości elektronicznej jest ważnym czynnikiem ograniczającym zagrożenia występujące w tym obszarze. Świadomość użytkownika oraz rozwaga w korzystaniu
ze współczesnych zdobyczy elektroniki i wymagana czujność, to poza zabezpieczeniami technicznymi stosowanymi przez Bank, nieodzowne elementy w budowaniu bezpiecznych standardów korzystania
z systemów bankowości elektronicznej. Chcąc zapewnić Państwu komfort bezpieczeństwa, poprzez świadome ograniczanie najbardziej typowych zagrożeń w bankowości elektronicznej, oddajemy do Państwa dyspozycji krótki przewodnik po najważniejszych zasadach bezpieczeństwa. Zachęcamy do zapoznania się z nimi
i stosowania ich w praktyce, gdyż działania zabezpieczające Banku tylko wespół z czujnością użytkownika mogą tworzyć pożądany stan bezpieczeństwa.
PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
1. Prawidłowy adres serwisu bankowości elektronicznej
Weryfikuj poprawność wpisywanego adresu strony www i sprawdź, czy połączenie z Bankiem jest szyfrowane (adres powinien zaczynać się od https:// oraz posiadać symbol kłódki). Nie otwieraj strony serwisu transakcyjnego Banku poprzez link z wiadomości e-mail lub wyszukiwarki internetowej. Przestępcy mogą podrabiać adresy. Korzystaj z przycisku logowania na stronie www.bs.gniezno.pl lub loguj się bezpośrednio pod adresem: https://www.bs24gniezno.pl dla systemu eBankNet oraz https://ebiznes.bs24gniezno.pl dla systemu eCorpoNet. Zawsze dokonuj wylogowania z systemu bankowości elektronicznej używając odpowiedniego przycisku.
2. Uważaj na podejrzane wiadomości
Uważaj na podejrzane wiadomości e-mail, SMS’y, czy komunikaty w mediach społecznościowych (np. Messanger). Oszuści będą próbowali Cię nakłonić do kliknięcia w link do fałszywej strony lub otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, login i hasło do bankowości internetowej oraz numer karty płatniczej. Z reguły oszuści podszywają się pod pewne osoby lub firmy.
Najczęściej fałszywe wiadomości dotyczą:
3. Uważaj na telefony od osób, które podszywają się pod bank albo inne instytucje zaufania
Nigdy nikomu nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych karty płatniczej (numer
karty, CVV, data ważności). Pracownik banku nigdy nie zapyta cię w rozmowie telefonicznej o takie informacje. Dokładnie czytaj treść SMS-ów i komunikatów z aplikacji mobilnej, które dostajesz. Jeżeli jakakolwiek rozmowa wzbudza Twoje wątpliwości lub niepokój, rozłącz się. Chwilę później samodzielnie połącz się z instytucją, z której dzwonił rzekomy przedstawiciel. Koniecznie wpisz numer samodzielnie – nie oddzwaniaj na wcześniejsze połączenie. Nie instaluj dodatkowego oprogramowania na urządzeniach, za pomocą których logujesz się do aplikacji bankowej. Nie zgadzaj się na alternatywny kontakt mailowy czy SMS-owy.
Nie ufaj osobom oferującym super inwestycje o ponadprzeciętnej stopie zwrotu. Z reguły są to oszustwa, polegające na podszywaniu się pod maklerów i brokerów giełdowych, oferujących możliwość zainwestowania w instrumenty, które wcześniej nie były dostępne dla każdego. Tak na prawdę oszuści chcą Cię okraść, albo wykorzystać twoje konto bankowe do udziału w przestępstwie.
4. Zaufane urządzenia i bezpieczna sieć
Z systemów bankowości elektronicznej korzystaj tylko na sprawdzonych urządzeniach, unikaj logowania
z cudzych komputerów, tabletów i telefonów. Logując się do systemów bankowości elektronicznej, korzystaj tylko z zabezpieczonych i znanych Tobie sieci internetowych. Nie loguj się do systemów z sieci otwartych,
np. w kawiarniach, na dworcach. Stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
5. Legalne i aktualne oprogramowanie, program antywirusowy
Twoje urządzenie (zarówno komputer, jak i telefon) musi mieć aktualne i legalne oprogramowanie: system operacyjny, przeglądarkę internetową oraz program antywirusowy. Przestępcy wykorzystują luki w oprogramowaniu. Aktualizacje legalnego oprogramowania często zabezpieczają przed działaniami cyberprzestępców.
6. Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne
Zawsze i bardzo uważnie czytaj komunikaty SMS lub komunikaty w aplikacji mobilnej dotyczące potwierdzenia transakcji. Podane w wiadomości informacje o czynności, numerze rachunku odbiorcy i kwocie muszą zgadzać się ze zlecanymi przez Ciebie w serwisie transakcyjnym. Zwracaj uwagę na treść komunikatu z Banku, nawet jeśli wykonujesz transakcje bardzo często.
7. Chroń środki uwierzytelniające
Środki uwierzytelniające (takie jak loginy i hasła) przechowuj w bezpiecznym miejscu, aby osoby nieupoważnione nie miały do nich dostępu. Unikaj zapisywania haseł do systemu, ustalone przez Ciebie hasło powinno być trudne i składać się z kombinacji dozwolonych znaków (małych i wielkich liter, cyfr i znaków specjalnych). Hasło do systemu bankowości elektronicznej Banku nie powinno być wykorzystywane do innych celów. Pamiętaj o częstej zmianie hasła oraz o tym, że nie wolno go udostępniać innym osobom.
8. Czujność
Uważnie czytaj komunikaty i powiadomienia pojawiające się w trakcie logowania i wykonywania transakcji. Cyberprzestępcy potrafią podrabiać strony internetowe, w tym strony banków. Jeśli zaskoczyło Cię coś
w widoku strony naszych systemów bankowości elektronicznej lub działają one niestandardowo, należy niezwłocznie przerwać działanie i skontaktować się z Bankiem.
9. Wsparcie dla użytkowników
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości skontaktuj się telefonicznie z Bankiem w godz. od 7.00 do 18.00
w dniach roboczych na numer 614240821 lub za pomocą poczty elektronicznej na adres security@bs.gniezno.pl lub bezpośrednio z placówką Banku.
Jeszcze wiecej informacji znajdziesz TUTAJ